I AM A NON-SMOKER ! VAPE ON!

...something for your mind, body & soul...

Thursday, May 15, 2008

Another Comment for Muhammad Taib- awaiting moderation..still!

Another one of my comment that was also awaiting moderation...so, here goes..
  1. lord musan Says: Your comment is awaiting moderation.

    Salam TS,
    Tahniah saya ucapkan pada TS kerana ‘berani’ turun ke kampung-kampung walaupun TS sendiri tahu adalah mustahil utk TS pergi ke semua kampung yang berada dalam negara ini.Sekurang-kurangnya ada juga menteri yang turun ke kampung dari menteri yang hanya tahu membina resort di dalam kampung untuk kegunaan sendiri.

    Pertama sekali,saya bukan hendak mengkritik atau memperkecilkan keupayaan atau niat TS tetapi ada beberapa perkara yang saya rasa TS perlu tahu dalam melaksanakan niat dan program sebegini.Saya yakin dengan masa dan kesabaran banyak perkara di kampung yang dapat diperbaiki lagi.

    TS, banyak masalah-masalah yang saya sendiri lihat di kampung-kampung seluruh negara dan antaranya adalah seperti berikut:~

    Tempat Pembuangan Sampah- Masalah kebersihan di kampung-kampung ini dari segi pembuangan sampah yang tidak teratur seperti dibuang ke kawasan belakang rumah dan menimbulkan masalah bau,lalat dan penyakit.

    Sistem Perparitan - sistem saliran air iaitu longkang-longkang yang menghubungkan kawasan tepi rumah ke longkang besar.Kebanyakan kampung memiliki longkang besar di jalan besar di hadapan rumah tetapi sekiranya diteliti longkang dari kawasan rumah penduduk tidak ada dan ini menyebabkan saliran dari dapur terus ke atas tanah dan ada juga saliran dari tandas dan bilik air terus ke kawasan tanah di belakang rumah.

    Ada banyak lagi masalah-masalah yang kalau disebutdisini boleh memalukan orang kampung tetapi TS boleh melihat sendiri perkara yang berlaku sabanhari dikampung-kampung ini. Salah satu masalah utama yang TS harus cuba perbaiki adalah dari segi menataliti orangkampung atau ketua kampung itu sendiri.

    TS harus cuba ubah mentaliti mereka dari golongan yang mengharapkan bantuan dari kerajaan (..saya pernah melalui pengalaman dimana penduduk kampung meminta bantuan dari YB untuk memasang pintu bilik air atau tandas kerana selama ini penduduk rumah tersebut menggunakan kain untuk menutup tandas itu tetapi yang meghairankan saya mereka telah duduk di rumah tersebut selama lebih 15 tahun dengan anak bini termasuklah anak2 perempuan yang masih remaja..) kepada golongan yang mengharapkan kejayaan atas usaha sendiri.

    TS juga harus ubah mentaliti kampung yang sentiasa memnita sumbangan untuk apa sebab sekalipun kepada kampung yang akan memberi sumbangan apabila ada insan atau kampung lain yang memerlukan.

    Saranan saya TS,

    Sekiranya TS ingin pergi ke kampung-kampung yang lain,TS tak perlu memberitahu kepada wakil kampung atau ajensi yang bertanggungjawab tetapi TS boleh terus pergi dan menginap di homestay-homestay yang ada trdapat dikampung-kampung yang terlibat.Ini kerana sekiranya wakil kampung-kampung ini tahu akan kedatangan TS, ajensi dan wakil kampung akan bertungkus lumus untuk menutup segala masalah yang ada di kampung terutamanya dari segi masalah yang disebabkan oleh kurang pemantauan pihak ajensi sendiri.(..bukan semua kampung or ajensi camtu..ada segelintir sahaja!).Ini juga adalah perlu untuk mengelakkan TS dari dilayan oleh orang-orang yang hipokrit yang lama-lama boleh menjadikan TS sendiri seorang yang hipokrit.

    TS juga harus melawat setiap penduduk kampung yang ada dalam kampung itu tidak kira berapa jumlah rumah di kampung itu ataupun sekrang2nya 70% dari semua penduduk untuk benar-benar tahu akan segala masalah yang ada di dalam kampung tersebut dan bukan hanya melawat rumah-rumah yang ditunjukkan oleh wakil kampung atau wakil ajensi kerana sekiranya ditunjukkan sedemikan ianya akan hanya menjadi satu lawatan politik ke kampung.Dari sini juga TS akan dapat melihat sendiri siapa yang sebenar2nya mendiami kampung tersebut.Adakah orang kita sendiri atau pun penuh dgn pendatang asing?

    Dari segi pelaksanaan pula, apa yang TS lakukan dgn mengarahkan KEMAS memberi bantuan penuh kepada ibu tunggal sepeti yang TS maklumkan adalah baik tetapi TS mesti melihat dari segi lain atau dari sudut keseluruhan penduduk sesuatu kampung itu.Dan juga TS perlu memantau ajensi-ajensi yang terlibat kerana biasanya masalah2 seperti itu hanya ditangani apabila ada menteri datang tetapi apabila menteri balik,2-3 bulan selepas itu masalah itu akan kembali sepeti sebelumnya malah ada yang menjadi lebih teruk lagi.

    Dalam era ini atau zaman ini, status kampungperlu ditngkatkan lagi dari segi ekonomi, prasarana dan terutamanya dari segi mentaliti penduduk dikampung.Kita mahu lihat penduduk kampung tidak lagi mengharapkan bantuan dari samada BN atau PR tetapi mahu melihat semua penduduk kampung berjaya meningkatkan tahap pemikiran diri sendiri.Tidak dinafikan tahap ekonomi penduduk kampung ramai yang sudah meningkat tetapi apa yang kita tidak mahu adalah tahap mentaliti yang rendah walaupun taraf hidup sudah tinggi.

    itu sahajalah pandangan saya untuk TS berkenaan kampung-kampung di negara ini.Dari segi pihak KKLW pula,TS harus benar-benar arif tentang projek-projek yang dikelola oleh pegawai-pegawai TS untuk menghapuskan atau sekurang-kurangnya buat masa ini mengurangkan gejala rasuah yang berlaku (..sekiranya ada!)dari peringkat pembantu peribadi atau setiausaha politik TS sendiri sehinggalah ke pegawai-pegawai di bawah termasuklah semua Setiausaha-setiausaha Bahagian,Ketua-ketua penolong setiausaha dan semua sekali yang terlibat!(..sekali lagi saya katakan..sekiranya ada gejala rasuah di kementerian TS)barulah nasib penduduk di luar bandar betul-betul dapat diubah.Kalau tak ada gejala rasuah, KUDOS dan SYABAS saya ucapkan.

    sekian, trima kasih.

    lord musan

3 comments:

Unknown said...

Trust me my friend lord musan, Muhammad Taib is a big cr00k. Now he show face, later when win already he will go missing.

Oh yeah, how do you expect him to curb corruption when he himself is corrupted?

You are just dreaming my friend. Please be more realistic. To curb corruption we must put corrupted people in the place where they belong. Not asking the corrupted people to bring other corrupted people to justice.

And why did AAB selected him as a minister even though he wasn't in the election? Do you think that AAB looks highly on him?

Simple question with a simple answer. AAB appointed him because AAB got no support from others. So he need people who will support him and i am sure Muhammad Taib will surely support him in the coming UMNO election.

I rest my case my friend. ^^

lordmusan said...

..yes, i agree with you holly but only corrupted people knows who is corrupted because these crooks will work within their group.If the not corrupted people can easily now whom is corrupted,then BPR will have a field day reeling in all the corrupted people from these ministry.

About muhd.taib, he is also still dreaming of becoming a good minister on the outside and by having that dream people like him will sacrifice some of their member of their 'crook' family just to show the world how transparent they are and sometimes the crooks who got sacrificed by the head crook will also pull in some more crooks apart from them, just not to be apprehended alone by themselves.So, in a way atleast out of 100 crooks in a ministry, we got 30 of them.less corrupted crook eventhough another 100 is in themaking due to the culture of the government arms,i can't deny that.

On why AAB appointed him,the answer apart of yours, which is true, is also as everyone knows it,AAB is a total idiot.The simples answer of all!Not only Muhd.Taib but a lot more other ministers in his cabinet such as nazri,zahid and many more.

another thing is, i apprecaite your comment but do you really think i am serious when i ask muhd.taib to be transparent and not have his ministry corrupted?

Not only the minister as mentioned a crook but many more others in the cabinet...you know,i know!If i mention it here than most probably i will be sharing the same cell as RPK on sedition!hehe.

lord musan

lordmusan said...

..i think muhd taib knows my true intention in my comments..that's why till now it is still awaiting moderation even though few more other comment after me have been published...hehhee..